Älylukko puolessa minuutissa oveen kuin oveen – ”vahvuutemme on yksinkertaisuus”

Juha Häkkinen ja Tuomas Koski perustivat IoT- ja Smart Home-tuotteisiin ja ratkaisuihin erikoistuneen Pindora Oy:n vuonna 2016.

Ensimmäinen tuote, Pindora -älylukko, tuotiin markkinoille vuonna 2019, ja älylukon toinen sukupolvi julkaistaan vuonna 2020.

Juha ja Tuomas tuntevat toisensa nuoruudesta. Älylukon idea syntyi, kuten moni hyvä idea: omasta tarpeesta ja siihen liittyvästä oivalluksesta.

Juha odotti tärkeää kirjettä kotiin. Hän oli 300 kilometrin päässä mökillä. ”Tarvitsin tiedon kirjeen saapumisesta, mutta yhdelläkään kaverillani ei ollut kotiavaimiani. Viikon lopuksi päädyin ajamaan 300 kilometriä Helsinkiin todetakseni, että kirje ei ollut tullut. Sen jälkeen ajoin takaisin mökille.”

Juha ja Tuomas alkoivat pohtia, miten oven avaaminen etänä voitaisiin mahdollistaa. He tulivat siihen tulokseen, että nettiin kytkettävä mekaaninen laite voisi olla hyvä ratkaisu.

Juha sanoo, että tavoitteeksi tuli kehittää älylaite, joka on turvallinen, sopii mihin tahansa oveen ja pystyy avaamaan kaikki olemassa olevat lukot. ”Lisäksi tuotteen pitää olla sellainen, jonka jokainen voi asentaa puolessa minuutissa ilman työkaluja.”

Tuotteen kehittäminen on uusien asioiden selvittelyä ja opettelua

Tuomas ja Juha olivat aiemmin työskennelleet IT-alalla ja kaupallisella alalla. Heillä ei ollut kokemusta fyysisen laitteen rakentamisesta, ja tuotekehityksen alku oli lähes täysin uusien asioiden selvittelyä ja opiskelua. Joskus paras apu löytyi Googlesta.

”Saatoimme tietää, minkälaisen osan tarvitsimme, mutta emme tienneet, miksi sitä kutsuttiin. Googlaamalla löysimme kuvia sopivista komponenteista sekä niiden valmistajan”, Tuomas naurahtaa.

Ensimmäisen demolaite syntyi kuitenkin nopeasti, kuudessa viikossa. ”Mutta matka siitä sarjatuotantoon on jumalattoman pitkä. On aivan eri asia tuottaa 20 kappaletta 600 euroa maksavia protoja kuin saada valmis laite kuluttajien ulottuville. Tuotteen lisäksi on suunniteltava kokonaisuutta – tuotantoa, myyntikanavia, markkinointia ja taloutta”, Juha toteaa.

IoT Pajan tuki nopeutti tuotekehitystä

Loppukesästä 2017 Juha ja Tuomas olivat messuilla kartoittamassa komponenttivalmistajia. Siellä he tapasivat ”kolme iloista kaveria”, jotka kertoivat olevansa IoT Pajasta.

Tapaaminen johti Pindoran tuotteen kehittämiseen IoT Pajassa. Työskentely siellä vauhditti tuotteen valmistumista merkittävästi. Oppeja tuli roppakaupalla sekä tuotekehityksestä että tuotteiden testaamisesta.

”Pajan asiantuntijat olivat huippuammattilaisia ja tosi mukavia tyyppejä. Heiltä saattoi kysyä ihan mitä tahansa tuotteemme kehittämiseen liittyvää. He osasivat kertoa meille, mitkä ovat tekniset reunaehdot ja mihin suuntiin tuotetta voisi viedä”, Tuomas sanoo.

IoT Pajassa ymmärrettiin myös startupin kellotaajuus: aloittelevan firman on päästävä nopeasti testaamaan idean toimivuus. ”He olivat aidosti kiinnostuneita ongelmistamme ja esittivät juuri oikeita kysymyksiä. Nopeus ja joustavuus auttoivat meitä viemään vaikeatkin prosessit Paja-jakson aikana läpi”, kiittelee Juha.

Älylukon kehittäminen nopeutui harppauksin. ”Lisävoimaa saimme myös IoT Pajassa työskenteleville tarjoutuvasta mahdollisuudesta saada taloudellista tukea tuotekehitykseen. Se auttoi meitä paljon, koska suurimman osan yrityksen rahoituksesta hankimme tekemällä IT-alan konsultointia”, Tuomas sanoo.

Pilottiasiakkaat osana tuotekehitystä

Juha kertoo, että yritykselle on ollut tärkeää kehittää tuotetta koko ajan asiakkaiden kanssa ja kuunnella heidän tarpeitaan ja palautetta. Älylukkoa on testattu koko kehitysprosessin ajan oikeissa käyttötilanteissa, kodeissa ja eri toimialoilla.

”Älylukko on ollut rakennustyömailla, joilla se on mahdollistanut siellä eri aikaan työskentelevien pääsyn työmaalle ketterästi ja joustavasti. Lukkoa on myös kokeiltu yhteistyötiloissa, joissa väki vaihtuu ja työtä tehdään ympäri vuorokauden. Kotihoitopalvelut ovat ratkaisseet tuotteellamme asiakkaiden kotiavainten kierrättämisen haasteen”, kertoo Tuomas.

Pindora -älylukko saatiin markkinoille 2019 alkuvuodesta, ja se täytti kaikki aluksi asetetut speksit. Se on turvallinen ja sen voi asentaa helposti mihin tahansa oveen ja lukkoon. Lisäksi se on helppo käyttää. Nyt vuonna 2020 markkinoille tulee lukon toinen sukupolvi, joka tähtää yritysten lisäksi myös kuluttajamarkkinoille.

”Meille oli erittäin tärkeää pitää mielessä jatkuvasti loppuarvon ja välinearvon ero. Asiakkaan loppuarvo on tilaan pääsyn hallinnointi, Pindora on vain väline tämän toteuttamiseen. Asiakkaalle ei ole niin merkityksellistä, millä välineellä loppuarvo toteutetaan. Asiakas valitsee ratkaisun, jolla se saavutetaan parhaiten, oli se sitten ovimies, metalliset avaimet tai sähkölukko. Uskon, että onnistuimme luomaan varsin kilpailukykyisen ratkaisun ”, Juha tiivistää.

Faktaboksi

Juhan ja Tuomaksen opit tuotekehitys­projektista.

  1. Omasta ideasta kannattaa rohkeasti jutella mahdollisimman monen kanssa. Kaikki palaute on hyvästä, mutta kaikki ohjeet eivät ole hyviä. Kuuntele, mutta käytä myös omaa harkintaa.
  2. Omat oletukset bisneksestä ja asiakkaiden tarpeista kannattaa testata mahdollisimman pian. Näin huomaa mahdolliset virheet jo alkuvaiheessa ja välttää turhan työn.
  3. Tee yksi asia hyvin, se yleensä riittää. Pieni ja yksinkertainen ratkaisu on monesti asiakkaan mielestä parempi kuin kaikenkattava, mutta monimutkainen.
  4. Markkinointi on tuotekehityksen osa. Tunnista nopeilla pilotoinneilla eri käyttäjäryhmien tarpeet ja muotoile niiden ratkaisut alustaviksi markkinointiviesteiksi. Tämän jälkeen iteroi ratkaisut tuotekehityksen avulla tuotteen ominaisuuksiksi. Kun sinulla on selvä käsitys, kenelle ratkaisua kehität ja miksi sekä miten aiot kertoa siitä, pysyy tuotekehitys asiakaslähtöisenä.

Yrityksen perustiedot

Pindora Oy (https://www.pindora.fi) on suomalainen teknologia-alan startup-yritys
Perustettu: 2016
Perustajat: Tuomas Koski ja Juha Häkkinen
Tuotteet: IoT- ja Smart Home-tuotteisiin ja ratkaisuihin